Napi aktuális itt:

2015/02/23

Közösségi Kert Szentendrén

Bejegyezte: archifirka 2015/02/23 Szólj hozzá!
Mint arról már korábban is írtam, végre Szentendrén is létesül (most már tényleg nagyon úgy tűnik, de azért lekopogom gyorsan :) egy közösségi kert, nagy örömömre itt a közelünkben.




Immár ötödik éve élünk Szentendrén, és bár lélekben mindig is "borsodi" lány maradok, azért igyekszem egyre inkább bekapcsolódni a közösség életébe, egyre több helyi kezdeményezésben részt venni. Aktív lakosként és természetesen építészként is nagyon fontosnak tartom szűkebb és tágabb épített (és nem épített) környezetünk alakítását, védelmét, formálását.
Ezért nagyon örültem, amikor hosszas előkészítő munka után, ami a háttérben zajlott a Városi Kertek Egyesület és a Szentendrei Önkormányzat Zöld Referense között, decemberben végre koncepciópályázat kiírásáig jutott az első szentendrei kert ügye. Lelkesen vetettem bele magam a tervezésbe, mert egyrészt nagyon érdekel a kert ügye, másrészt különleges kihívásnak tartottam egy városi kert tervezését. Próbáltam a problémát minél inkább mérnöki szemszögből megközelíteni, így első lépés volt a jelenlegi helyzet legalaposabb felvázolása. Könnyű helyzetben voltam, hiszen itt élünk a lakótelepen már több, mint 4 éve, de ha friss szemmel nézünk rá egy addig ismert helyszínre, azért mindig tud újat mutatni nekünk. Így én is ezzel a munkával kezdtem, mert bár az elmúlt pár évben szinte naponta elsétáltunk erre a gyerekekkel, most mégis többször bejártam a tervezési helyszínt, csak a feladatra fókuszálva fotókat készítettem, majd a kiadott illetve a webes térképek segítségével több szemszögből elemeztem a területet. Feltérképezésre kerültek a burkolt és nem burkolt, de annál többet használt közlekedési útvonalak, a közművezetékek, a környező épületek, a tájképi jellegzetességek, az uralkodó szélirány és a meglévő növényzet is. Végül ennek az alapos előkészítő munkának meg is lett az eredménye, mert miután így, kontextusba helyezve átgondoltam a tervezési helyszínt, teljesen más telepítési hely kezdett bennem körvonalazódni, mint első ránézésre. Majd a terv szépen összeállt, minden a helyére került, és végül persze, ahogy az egy pályázatnál lenni szokott, nagy hajrával leadtam az anyagot, amivel, úgy gondoltam, hogy szégyent már nem vallhatok. Nagyon élveztem a tervezéssel járó munkát, az éjszakákba nyúló gondolkodást, és úgy éreztem, hogy ha nem is érek el helyezést, nekem mindenképpen megérte megmozgatnom az agysejtjeimet. :)

Koncepciótervem - modell

Végül nagyon örültem, amikor a zsűrizéskor a három legjobb között emlegették az én munkámat is, és nagyon boldog vagyok, hogy végül második helyezett lett a koncepciótervem.
Itt megtekinthető az első helyezett koncepcióterv: Reith Anita munkája
Itt megtekinthető a második helyezett koncepcióterv: Bodnár-Paripás Emőke munkája
Itt megtekinthető a harmadik helyezett koncepcióterv: Pálmai Gábor munkája


          A kert leendő helyszíne
Jelenleg ott tart a szentendrei kert ügye, hogy már megkezdődtek a kiviteli tervezési munkálatok az első helyezett tájépítész kolleginával. Egyeztetések folytak a kivitelező cég, a városi önkormányzat, a Városi Kertek Egyesület és a tervező cég között, amelynek eredményeképp az kezd körvonalazódni, hogy kisebb változtatásokkal az első díjas pályamű fog megvalósulni. Sajnos a végleges változat kialakításában több helyen kellett kompromisszumokat kötni, hiszen egy ennyire soktényezős és sokszereplős játszmában mindig inkább a városvezetés érdekei, no és főleg az anyagiak játsszák a főszerepet, ez ellen nemigazán lehet mit tenni. A cél persze elsősorban mindenképpen az, hogy a kert végre megvalósuljon, és egy maréknyi természetszerető és jó csapathoz tartozni vágyó ember álma valóra válhasson.
Számomra egyértelműen az volt a tervezési munka legnagyobb sikere, hogy a leendő kertet használó közösségnek az általam tervezett pályamunka nyerte el leginkább a tetszését, így azt hiszem, ezzel, és a második helyezéssel elégedett lehetek :)
Ha minden igaz, és a tervek szerint halad tovább a projekt, akkor márciusban meg is kezdődhet majd a kivitelezés, és áprilistól kezdetét veheti a közösség kétkezi munkája a kert benépesítésére.
Eközben a kis kertészcsapat lelkesen agyal azon, hogy mi legyen az új kert neve (ami nem is olyan könnyű kérdés, mint ahogy első ránézésre tűnik), illetve alakul a közösség építése is a 2 hetente a Városi Kertek Egyesület által szervezett kertgyűléseken.

Reményeim szerint szeretnék majd a kert ügyéről rendszeresen beszámolni, és fotókat is mutatni a kivitelezésről és a belső kialakításról, így ti is folyamatában követhetitek az ArchiFirkán online egy közösségi kert elindulását.

(Az előző cikkünkben részletesebben olvashattok arról, mi is az a közösségi kert, mik az előnyei, miért érdemes a részévé válni egy ilyen kezdeményezésnek.)

Emőke

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Keresés a blogon